
Sinds 1925

Sinds 1925
DEKRA geschiedenis
De geschiedenis van DEKRA begint met de auto: de Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V. (Duitse Vereniging voor Motorvoertuigcontrole) werd in 1925 in Berlijn opgericht. Sindsdien staat DEKRA garant voor veiligheid. Aanvankelijk lag de focus op technische veiligheid, voornamelijk in de automobielsector. Nu heeft DEKRA, als grootste niet-beursgenoteerde deskundigenorganisatie, zijn activiteiten uitgebreid naar vele verschillende aspecten van het dagelijks leven 'op de weg, op het werk en thuis'. Naast analoge functionele veiligheid zet DEKRA zich ook volledig in voor digitale veiligheid in een genetwerkte wereld – op vijf continenten. Want veiligheid kent geen grenzen. Lees meer over de geschiedenis van DEKRA en de belangrijkste mijlpalen van de afgelopen jaren in de interactieve tijdlijn.
1925–1929
In 1924 ontwikkelt industrieel Hugo Stinnes het idee van een vrijwillige technische keuringsdienst voor motorvoertuigen. Het idee wordt op 30 juni 1925 gerealiseerd met de oprichting van de Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein (Duitse Motorvoertuigenkeuringsvereniging) in Berlijn. Het doel van de vereniging is om haar leden, zoals expediteurs, te ondersteunen met alle informatie die zij nodig hebben over auto's. Stinnes kan zijn idee niet verder uitwerken – hij overlijdt in april 1924. De eerste diensten van DEKRA omvatten technische keuringen en advies voor leden. In deze vroege fase worden ook de eerste taxaties voor rechtbanken en verzekeringsmaatschappijen opgesteld.
1930–1935
In 1930 exploiteert DEKRA al 79 keuringscentra en 52 taxatiecentra voor het vaststellen van de geschatte waarde van voertuigen. Na de machtsovername door de nationaalsocialisten in 1933 volgt DEKRA onder leiding van Dr. Kurt Möhring een bewust neutraal beleid ten opzichte van de nationaalsocialistische staat en de nazipartij.
1936–1938
Vanaf 1936 kan DEKRA zijn neutrale koers ten opzichte van het nationaalsocialistische regime niet langer handhaven en wordt het gedwongen zich te organiseren binnen de door de staat gecontroleerde beroepsvereniging "Reichsverkehrsgruppe Kraftfahrgewerbe" (Rijksvervoersgroep voor de motorvoertuigenindustrie). In 1938 wordt paragraaf 29 opgenomen in de verkeersreglementering: registratiekantoren kunnen voertuigen oproepen voor keuring, met name met betrekking tot hun geschiktheid voor oorlogsdoeleinden.
1939–1945
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het merendeel van de DEKRA-ingenieurs opgeroepen voor de Wehrmacht (het Duitse leger). Vanaf 1942 verschuift het zwaartepunt van de opdrachten van voertuiginspecties naar schade- en tijdschattingen.
1946–1953
Na de Tweede Wereldoorlog hervatten voormalige DEKRA-ingenieurs in 1946 het werk van het bedrijf. Stuttgart wordt de nieuwe locatie van het hoofdkantoor. Na de invoering van de algemene voertuigkeuring in 1951 streeft DEKRA naar erkenning als 'ander orgaan' (een instelling die zelf geen autoriteit is in administratieve zin, maar wettelijk bevoegd is om een rol te spelen bij de uitvoering van wetten en het verlenen van openbare diensten). Deze erkenning wordt in 1953 verleend. Vier jaar later krijgt DEKRA een 'uitgebreide erkenning', waardoor DEKRA-leden worden vrijgesteld van de verplichting om zich te laten keuren door een officieel erkende deskundige.
1954–1959
In 1954 start DEKRA de 'werkgroep voor grote wagenparkbeheerders' om de veiligheid en efficiëntie van wagenparken te verbeteren. In hetzelfde jaar begint de afdeling ongevallenonderzoek van DEKRA met haar werkzaamheden. Deskundigen kunnen voortbouwen op de expertise die is opgedaan tijdens jarenlang werk op het gebied van taxaties en waardebepalingen van voertuigen. In 1956 krijgt het hoofdkantoor van DEKRA in Stuttgart een eigen administratief gebouw aan de Heinrich-Baumann-Straße 1-3. Een jaar later, met 60 medewerkers, overschrijdt de omzet van DEKRA de grens van één miljoen.
1960–1964
In 1960 treedt een herziene versie van artikel 29 van de verkeersreglementering in werking: de officiële keuringssticker die op de kentekenplaat moet worden aangebracht, wordt ingevoerd. DEKRA-leden ontvangen de sticker rechtstreeks van DEKRA. Met de erkenning van DEKRA als controle-instantie zijn DEKRA-deskundigen sinds 1961 ook officieel erkend als deskundigen en staan de hoofdkeuringen bij DEKRA open voor iedereen. In 1964 wordt het eerste IT-systeem, een IBM 421, in gebruik genomen bij DEKRA.
1965–1969
De afdeling pers en publiciteit wordt opgericht in 1965 en een jaar later verschijnt het eerste nummer van het personeelsblad 'oho'. DEKRA driver support biedt sinds 1967 bijscholing voor beroepschauffeurs. In 1968 worden voor het eerst ongevalrapporten met behulp van IT opgesteld. In datzelfde jaar bereikt DEKRA een omzet van 12 miljoen met 355 medewerkers.
1970–1975
Sinds 1973 informeert het tijdschrift 'ATV. Auto, Technik, Verkehr' (auto, techniek, verkeer) de DEKRA-leden. In hetzelfde jaar wordt een functieomschrijving voor beroepschauffeurs opgesteld en begint DEKRA met het opleiden van chauffeurs. In 1974 wordt in Wart de DEKRA Akademie opgericht als opleidingscentrum voor het toenemende aantal en de groeiende verscheidenheid aan opleidings- en bijscholingsactiviteiten. Ook het hoofdkantoor van DEKRA in Stuttgart blijft gestaag groeien: in 1975 wordt begonnen met de bouw van een nieuw hoofdkantoor aan de Schulze-Delitzsch-Straße in Stuttgart-Vaihingen.
1976–1979
In 1978 wordt de afdeling ongevallenonderzoek opgericht. Het werk van de experts bouwt voort op de ongevallenbeoordelingen en omvat een database voor het evalueren van verkeersongevallen en het uitvoeren van crashtests. In 1978 sluit DEKRA een overeenkomst met BMW waardoor DEKRA-ingenieurs voertuiginspecties rechtstreeks in de gecontracteerde werkplaatsen van de autofabrikant kunnen uitvoeren. Ook het eigen netwerk van keuringscentra wordt verder uitgebreid: in 1979 heeft DEKRA 51 keuringscentra in de hele Bondsrepubliek Duitsland.
1980–1985
In 1980 wordt DEKRA een erkend 'inspectiecentrum voor apparaatveiligheid'. Naast voertuigkeuringen is taxatie het belangrijkste werkterrein. In 1981 bereikt het ledenaantal van DEKRA een recordhoogte van meer dan 59.000 leden. In 1984 biedt DEKRA keurings- en taxatiediensten aan in 10.000 partnerwerkplaatsen. Sinds 1985 keuren DEKRA-experts ook de veiligheid van kinderspeelplaatsen.
1986–1989
Met DEKRA France SAS biedt DEKRA vanaf 1988 voor het eerst voertuigkeuringen aan in een buurland van Europa. In 1989 raakt DEKRA betrokken bij het Duitse toerwagenkampioenschap en vanaf het begin zorgen technische keurmeesters van DEKRA voor de veiligheid van de voertuigen. In hetzelfde jaar demonstreert de Eurotruck als toekomststudie technische mogelijkheden zoals afstandssensoren en reist hij als ambassadeur van DEKRA door Europa. In 1989 heeft DEKRA met 3.000 medewerkers en 62 vestigingen een jaaromzet van 441 miljoen Duitse mark en is het uitgegroeid tot een groot dienstverlenend bedrijf. Terwijl het nog onder het bewind van Oost-Duitsland valt, krijgt DEKRA de opdracht om de diensten van het Kraftfahrzeugtechnische Amt (KTA, motorvoertuigenautoriteit) uit te voeren, waaronder voertuigkeuringen en rijbewijsexamens.
1990–1994
In 1990 neemt de nieuw opgerichte DEKRA AG de operationele activiteiten van DEKRA e.V. over. Er worden 27 nieuwe DEKRA-vestigingen opgericht in de nieuwe Duitse deelstaten. Een jaar later breidt DEKRA ETS het portfolio van DEKRA uit met kwaliteitsmanagement, technische veiligheid, materiaaltesten en bouw. Het crashcentrum in Neumünster biedt nieuwe mogelijkheden voor DEKRA-onderzoek op het gebied van verkeersveiligheid. In 1993 sponsort DEKRA Michael Schumacher en verschijnt het DEKRA-logo in alle media. In hetzelfde jaar lanceert DEKRA Umwelt verschillende milieudiensten, zoals het meten van luchtemissies en advies over arbeidsveiligheid, en is het betrokken bij de privatisering van de voertuigcontrole in Tsjechië. Een jaar later wordt deze betrokkenheid aangevuld met extra DEKRA-investeringen in Polen en Rusland. In 1994 bedraagt de omzet van de groep meer dan een miljard Duitse mark. De belangrijkste omzetfactoren zijn voertuigkeuringen, taxaties en opleidingsdiensten.
1995–1999
Sinds 1996 omvatten de diensten van DEKRA ook de certificering van producten en kwaliteitsmanagementsystemen. Sinds 1997 is DEKRA aanwezig in Italië en Hongarije. In 1998 worden schadeafwikkelingsbedrijven die tot dan toe onafhankelijk in heel Europa actief waren, samengevoegd tot het DEKRA-schadeafwikkelingsnetwerk. Eind jaren negentig zijn DEKRA-bedrijven in de meeste EU-landen aanwezig met voertuigkeuringen, taxaties, schadeafwikkeling en kwaliteitsborging. DEKRA is ook actief op de toekomstige markt van het internet met de FairCar-automarktplaats.
2000–2004
Sinds 2000 helpt DEKRA Arbeit bedrijven en werknemers elkaar te vinden. Een jaar later wordt DEKRA Industrial opgericht. In 2003 opent DEKRA zijn Technology Center aan de EuroSpeedway in Lausitz met een ultramodern meet- en testlaboratorium. In hetzelfde jaar sluiten DEKRA en de Duitse voetbalbond (DFB) een overeenkomst voor de sponsoring van scheidsrechters in de Bundesliga. Sinds 2004 sponsort DEKRA de Formule 1-coureur Nico Hülkenberg.
2005–2009
Met de overname van NORISKO in 2005 breidt DEKRA zijn industriële inspectiediensten aanzienlijk uit. Het tijdschrift voor DEKRA-leden "ATV. Auto, Technik, Verkehr" wordt "trans aktuell". Sinds 2007 verenigt een nieuw DEKRA-keurmerk alle bestaande DEKRA-kwaliteitsmerken en vormt sindsdien een onderscheidend kwaliteitsmerk dat wordt gebruikt om bedrijven en producten te onderscheiden die aantoonbaar voldoen aan vastgelegde normen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. In 2009 wordt de Braziliaanse taxatiespecialist Volchi overgenomen door DEKRA. DEKRA neemt ook KEMA Quality over, een wereldspeler op het gebied van producttesten en certificeringen, met hoofdkantoor in Nederland.
2010–2014
In 2010 neemt DEKRA AG de rechtsvorm van een 'Societas Europaea' (SE) aan, die wordt toegekend aan Europese naamloze vennootschappen. Een jaar later opent DEKRA zijn Aziatische hoofdkantoor in Shanghai. In 2013 breidt DEKRA zijn voertuigkeuringsactiviteiten internationaal uit en verwerft het aandelen in de Nieuw-Zeelandse marktleider Vehicle Testing New Zealand (VTNZ). In Zuid-Afrika versterkt DEKRA zijn industriële activiteiten door de overname van Raysonics, marktleider op het gebied van niet-destructief materiaalonderzoek. In 2014 breidt DEKRA zijn dienstverlening voor de spoorwegsector uit met de overname van het Nederlandse Plurel B.V.
2015
In 2015 viert DEKRA zijn 90-jarig bestaan met een visie voor de komende tien jaar om wereldwijd partner te worden voor een veilige wereld in de drie aspecten van het leven: 'op de weg, op het werk en thuis'. Met de overname van QuieTek Corporation in Taipei (Taiwan) breidt DEKRA in 2015 zijn portfolio uit en versterkt het zijn positie als leverancier van testdiensten voor elektronische producten en componenten. Met deze overname completeert DEKRA zijn aanbod van testdiensten voor draadloze communicatie en elektromagnetische compatibiliteit (EMC). Beide zijn kerncompetenties voor de toekomstige trends van Industrie 4.0 en Automotive 4.0.
2016–2017
In de agglomeratie Lissabon opent DEKRA in 2016 het eerste voertuigkeuringsstation in Portugal. Een jaar later wordt in Hsinchu (Taiwan) een nieuw laboratorium voor het testen van auto-onderdelen en -componenten in gebruik genomen. DEKRA tekent in 2017 het koopcontract voor de Lausitzring. Samen met het DEKRA Technology Center in Klettwitz ontstaat daar een innovatiecentrum voor het testen van de mobiliteit van de toekomst.
2018–2019
In 2018 wordt DEKRA Digital GmbH opgericht met als doel datagestuurde bedrijfsmodellen te ontwikkelen die de veiligheid in het dagelijks leven verbeteren door middel van digitale technologieën. In Shanghai opent DEKRA een laboratorium om gevaren als gevolg van chemische reacties te monitoren en krijgt het DEKRA-testlaboratorium in Málaga toestemming om certificeringsdiensten te verlenen op het gebied van slimme huizen en gebouwautomatisering. Begin 2019 reorganiseert de deskundige organisatie DEKRA haar activiteiten: het wereldwijde dienstenaanbod wordt ondergebracht in acht serviceafdelingen en acht regio's. In 2019 betreedt DEKRA de markt voor voertuigkeuringen in China en Chili. In hetzelfde jaar wordt DEKRA geaccrediteerd als kalibratielaboratorium voor meetapparatuur in de automobielindustrie. Door samen te werken met Argus Cyber Security versterkt DEKRA zijn positie in deze veiligheidskritische sector. Tegelijkertijd versterkt DEKRA zijn inzet voor optimale veiligheid voor tweewielige e-mobiliteit door op de hoofdlocatie in Stuttgart een nieuw testlaboratorium te openen voor het testen van elektromagnetische compatibiliteit (EMC). Het laboratorium beschikt over testapparatuur voor e-bike-accu's.
2020-2021
Bij het uitbreken van de COVID-19-pandemie in 2020 breidt DEKRA zijn leidende positie op het gebied van het testen en certificeren van persoonlijke beschermingsmiddelen uit. Het DEKRA Testing & Certification-laboratorium in Essen test chirurgische mondkapjes op basis van een erkende sneltest. In hetzelfde jaar breidt DEKRA zijn cybersecurityportfolio uit met testapparatuur voor het Internet of Things (IoT) in overeenstemming met de normen van de ioXt Alliance. Met de voltooiing van zijn diensten op het gebied van geluidsmetingen wordt DEKRA eind 2020 een aangemelde instantie voor de akoestische keuring van machines en apparatuur. In 2021 controleren DEKRA-auditeurs de veiligheid, gezondheid en werking van COVID-teststations in Baden-Württemberg. In augustus 2021 wordt DEKRA erkend als technische dienst voor cyberbeveiliging en software-updates in de automobielsector.
2022
In 2022 krijgt DEKRA voor de tweede keer op rij een platina medaille van EcoVadis, de belangrijkste internationale duurzaamheidsnorm in mondiale waardeketens. Vanaf april 2022 controleert DEKRA videobewaking op naleving van de wettelijke vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Duitse federale wet op de gegevensbescherming (BDSG). In juli 2022 opent DEKRA het eerste voertuigkeuringsstation in Spanje. Vanaf september 2022 beheert DEKRA het landelijke voertuigkeuringsprogramma in Costa Rica. In samenwerking met Microsoft bevordert DEKRA de digitale veiligheid in de transportsector en de werkomgeving op basis van Microsoft Azure Cloud. Eind 2022 biedt DEKRA zijn zakelijke klanten in heel Duitsland een internationaal gepatenteerde procedure voor het controleren van de accustatus van gebruikte elektrische voertuigen.
2023
In 2023 blijft DEKRA fors investeren in toekomstige domeinen zoals kunstmatige intelligentie, cyberbeveiliging, mobiliteit van de toekomst en duurzaamheid. In juni lanceert DEKRA zijn eerste test- en certificeringsdiensten voor AI om de veiligheid en betrouwbaarheid van op AI gebaseerde producten en diensten te waarborgen. Sinds augustus bundelen DEKRA en AIShield, een start-up van Bosch, hun expertise in een strategisch partnerschap. Het doel is om de expertise van DEKRA op het gebied van testen en certificering te combineren met de oplossingen van AIShield op het gebied van cyberbeveiliging voor AI-systemen. In samenwerking met LatticeFlow AI voert DEKRA de eerste commerciële AI-beoordeling uit voor Migros Bank, een van de meest gerenommeerde financiële instellingen van Zwitserland. De grootste fabrikantonafhankelijke testfaciliteit voor rijhulpsystemen van Europa wordt gebouwd op de DEKRA Lausitzring in Klettwitz. DEKRA ondersteunt ook de start-up hylane, die de grootste waterstoftruckvloot van Europa exploiteert.
2024
Sinds maart 2024 is DEKRA in Saoedi-Arabië bevoegd om het Saudi Quality Mark (SQM) toe te kennen, dat voor tal van productcategorieën van belang is. In mei 2024 opent DEKRA een door de Wi-Fi Alliance® geautoriseerd testlaboratorium in Stuttgart, waarmee het netwerk van geautoriseerde laboratoria in Málaga (Spanje), Guangzhou (China) en Taiwan wordt uitgebreid. Met de eerste steen voor een nieuw test- en certificeringslaboratorium voor batterijen in Klettwitz zet DEKRA een nieuwe stap op weg naar de positie van 's werelds grootste onafhankelijke testcentrum voor de mobiliteit van morgen. DEKRA zal ook tot ten minste 2027 optreden als officiële scheidsrechterpartner voor de wereldkampioenschappen handbal voor vrouwen en mannen.
2025
100 jaar na de oprichting staat DEKRA nog steeds voor voertuigveiligheid, terwijl het tegelijkertijd zijn wereldwijde aanwezigheid uitbreidt en nieuwe diensten ontwikkelt op het gebied van toekomstige mobiliteit, duurzaamheid, cyberbeveiliging en kunstmatige intelligentie. Het doel van DEKRA blijft ongewijzigd: de wereld veiliger en duurzamer maken. In 2025 introduceert DEKRA een nieuwe dienst, de 'Digital Trust Service', die een unieke, geïntegreerde oplossing biedt. Hiermee kunnen klanten productinnovaties sneller op de markt brengen en tegelijkertijd veiligheidsrisico's effectief minimaliseren. Voor het eerst worden drie essentiële veiligheidsaspecten – functionele veiligheid, cyberbeveiliging en AI – gebundeld in één test- en certificeringsproces.
Ontwikkeling van het DEKRA-logo
Het bedrijf dat op 30 juni 1925 in Berlijn werd opgericht als de "Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein" (Duitse Vereniging voor Motorvoertuigcontrole) wordt al snel in het dagelijks leven gewoon "DEKRA" genoemd, en het eerste logo met deze afkorting volgt snel. Het logo evolueert van een driehoekige belettering naar een baanbrekende weg en uiteindelijk naar het huidige handelsmerk met slogan. Hoewel de vorm en kleur in het begin varieerden, is het logo een belangrijk onderscheidend kenmerk geweest op de weg van automobielkeuringsdienst tot een van 's werelds toonaangevende expertorganisaties. Vanwege de toenemende internationalisering wordt wereldwijd een uniforme merkstrategie gehanteerd, die samen met het logo bijdraagt aan een sterk merk.


Ervaar onze 100-jarige geschiedenis en lees over interessante momenten op onze chronicle-website.
Naar de kroniek