Hoe optimaal uw elektrische auto gebruiken
Als nieuwe eigenaar van een elektrische auto heeft u misschien nog enkele onbeantwoorde vragen. In dit artikel vindt u praktische tips en adviezen voor uw nieuw leven met een elektrische auto.
Hoe kunt u uw elektrische auto het best gebruiken? Een belangrijke vraag, zeker als u bedenkt dat een elektrische auto anders in elkaar zit dan een auto met verbrandingsmotor. Natuurlijk is het essentieel om de aanbevelingen van de autofabrikant op te volgen, maar er zijn ook veel andere elementen die u moet weten om problemen die zich kunnen voordoen bij het bezitten van een elektrische auto tot een minimum te beperken.
De batterij in de gaten houden
Als eigenaar van een elektrische auto is de batterij het belangrijkste onderdeel om in de gaten te houden. Het is het hart en het duurste onderdeel van een elektrische auto. Het vervangen ervan kan veel geld kosten. Daarom is het een waardevol advies om er altijd voor te zorgen dat de batterij in goede gezondheid verkeert en goed verzorgd wordt.
Enkele belangrijke punten die u in overweging moet nemen zijn:
- Het gebruik van snelladers beperken,
- Extreme temperaturen vermijden,
- De batterij tussen de 20 en 80 procent op te laden.
Het is nooit goed voor een lithium-ion batterij om volledig opgeladen of volledig ontladen te zijn. De batterij veroudert het snelst als de auto langere tijd een volledig opgeladen batterij heeft. Bij nieuwere elektrische auto's kan dit geminimaliseerd worden met behulp van ingebouwde automatische regelsystemen.
Lithium-ion batterijen zijn gevoelig voor temperatuur, vooral tijdens het gebruik en het opladen. Daarom zijn nieuwere elektrische auto's uitgerust met ingebouwde temperatuurregelsystemen rond de batterijen om schade bij het opladen in extreme kou of hitte te voorkomen.
Als u tegenwoordig een elektrische auto koopt, is de elektronica zo goed aangepast en zijn de regelsystemen zo geavanceerd dat de batterij gewoon niet misbruikt kan worden. Bij het opladen in temperaturen onder het vriespunt, of bij hoge temperaturen past het systeem van de auto bijvoorbeeld automatisch de temperatuur in en rond de batterij aan om de stroom op een optimale manier te ontvangen.
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig
Het idee dat een elektrische auto "onderhoudsvrij" is, behoeft enige toelichting. Een puur elektrische auto heeft echter minder mechanisch bewegende onderdelen dan een auto met verbrandingsmotor. Er zijn geen bougies, uitlaatsystemen, motorkoelsystemen of versnellingsbak, en olie- en filterverversingen zijn niet nodig, wat zowel tijd als geld bespaart. Gemiddeld heeft een elektrische auto 35 procent lagere service- en onderhoudskosten in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor.
Maar er zijn ook gebieden waar een elektrische auto vergelijkbaar onderhoud nodig heeft als een auto met verbrandingsmotor. Voorbeelden hiervan zijn remmen, airconditioning, schokdempers en ophangingssystemen. Banden en velgen kunnen duurder zijn voor een elektrische auto. Dit komt deels door het hogere gewicht van elektrische auto's, die over het algemeen krachtigere remmen nodig hebben, wat leidt tot grotere velgen en bredere banden. Houd er ook rekening mee dat sommige elektrische auto's veel koppel hebben met veel paardenkrachten, waardoor banden ook sneller kunnen slijten.
Vragen over elektrische auto's
Ik gebruik vaak een snellader voor mijn elektrische auto. Is dit op de lange termijn schadelijk voor de batterij?
Antwoord: Ja, het kan schadelijk zijn als u systematisch uw voertuig aan een snellader laadt.
Is er iets waar ik rekening mee moet houden als ik met mijn elektrische auto moet rijden in koude en vriestemperaturen?
Antwoord: De door de autofabrikant opgegeven maximale actieradius komt in de praktijk zelden overeen bij extreme temperaturen. Lithium-ion batterijen presteren minder goed bij strenge koude of hitte en kunnen niet dezelfde efficiëntie leveren als wanneer het een paar graden boven het vriespunt is. Typisch is uw verbruik ook hoger in die omstandigheden omdat uw verwarming of airco dan aanstaat. Een tip voor het rijden bij temperaturen onder het vriespunt is om de auto voor te verwarmen voordat u vertrekt.
Mijn auto heeft de laatste tijd een kleinere actieradius, ook al geeft de batterij aan dat hij vol is?
Antwoord: Waarschijnlijk is de capaciteit van uw batterij wat afgenomen, wat normaal is voor een batterij met veel laadcycli. Als de batterij relatief nieuw is, kan hij beschadigd zijn. In dat geval moet u de garanties onderzoeken die op uw auto van toepassing zijn.
Is het mogelijk om de gezondheid van de batterij van mijn elektrische auto te testen?
Antwoord: Ja, er zijn verschillende methoden om de gezondheid van de batterij van uw elektrische auto te beoordelen. Veel daarvan zijn helaas tijdrovend. DEKRA heeft een eigen Batterijtest ontwikkeld die slechts 15 minuten duurt. U kunt er meer over te weten komen via volgende link:
https://www.dekra.be/nl/dekra-batterijtest-particulieren/