Elektrisch rijden: Voor sommigen vanzelfsprekend voor anderen een groot vraagstuk
Kostprijs, actieradius vs oplaadmogelijkheden en duurzaamheid van de batterijen zijn de drie hoofdbekommernissen van de toekomstige elektrische rijder. Zo blijkt uit een onderzoek die Vias heeft gedaan.
Aan deze 3 punten wordt inmiddels langs alle kanten gesleuteld.
- Kostprijs: Volgens een artikel in “De Tijd” zou het prijsverschil tussen Battery Electric Vehicles (vervolgens vermeldt als BEV’s) en voertuigen met een verbrandingsmotor tegen 2025 naar elkaar toegroeien. Het stijgend aanbod (jonge) occasie BEV’s zal de elektrische wagen eveneens toegankelijker maken.
- Actieradius en oplaadmogelijkheden: Het aantal (semi) publieke laadpunten is exponentieel aan het groeien en ook de actieradius van de voertuigen gaat erop vooruit. In 2022 ging het aantal (semi) publieke laadpunten van 14.000 naar 27.000. Er is zeker nog werk aan de winkel, maar het is duidelijk dat de laadinfrastructuur er in België op vooruitgaat.
- Duurzaamheid van batterijen: De batterijen zijn lang niet zo slecht dan gedacht, echter de levensduur, en bijhorend de State of Health (SoH) van de batterijen, is sterk afhankelijk van het specifiek gebruik van de bestuurder. Bv. Hoe diep wordt de batterij ontladen en hoe vol wordt deze dan terug opgeladen? Wordt deze structureel geladen aan een snellader en hoe zit het met de rijstijl van de bestuurder? … Ondertussen kan de SoH snel, neutraal en onafhankelijk gemeten worden.
Deze meting geeft in een percentage weer hoeveel van de oorspronkelijke batterijcapaciteit nog aanwezig is. Verschillende testen zijn volop in de uitrol en zullen ongetwijfeld een grote rol spelen in aan-en verkoop van tweedehands elektrische wagens. Een SoH batterijtest voor elektrische en hybride wagens bepaalt de waarde van een voertuig, geeft indicatie over de resterende actieradius en bepaalt de duurzaamheid van de batterij.
Belangrijk om daarbij te onthouden is dat de optimale SoH een cijfer heeft boven de 80%. Vanaf dan merken we dat de capaciteitsdaling van de batterij exponentieel verloopt.
Uit de enquête is gebleken dat 44,3 % van de respondenten gewillig is om elektrisch te rijden maar nog steeds de kat uit de boom kijkt. Ze zijn bereid om over te stappen als de technologie matuur genoeg is en de voordelen vaststaan. Om dit publiek over de streep te trekken is de batterijtest van belang.