Bevindingen uit het DEKRA Road Safety Report 2025

Ondanks alle vooruitgang blijven bepaalde ongeluksscenario’s problematisch.

28 nov 2025
  • Sommige assistentiesystemen zijn afhankelijk van de infrastructuur
  • Bewustmakingscampagnes over specifieke gevaren
  • Connectiviteit kan de verkeersveiligheid verder vergroten

Moderne voertuigtechnologie, geavanceerde assistentiesystemen en verbeterde infrastructuur hebben de verkeersveiligheid in de afgelopen decennia aanzienlijk verhoogd. “Toch blijven ‘klassieke’ scenario’s zoals boomaanrijdingen, kop-staartbotsingen aan het einde van een file, afslaande-vrachtwagenongevallen of aanrijdingen met onbeschermde weggebruikers een probleem,” zegt DEKRA-ongevallenonderzoeker Stefanie Ritter. Het DEKRA Verkeersveiligheidsrapport 2025 “Mobiliteit in veranderende tijden” laat onder meer aan de hand van diverse ongevalscasussen zien waar verdere vooruitgang nodig is.

Wegen worden veiliger, voertuigen worden slimmer en het aantal dodelijke ongevallen daalt op de lange termijn. Toch blijven bepaalde soorten ongevallen vandaag de dag een ernstig risico, omdat de technologie haar grenzen bereikt of de infrastructuur tekortschiet. Zo behoren aanrijdingen tegen bomen nog steeds tot de zwaarste verkeersongevallen op landelijke wegen. Vaak is een kort moment van afleiding of een iets te hoge snelheid al genoeg om een voertuig te laten slippen – en bomen vergeven geen fouten.
“Hoewel moderne auto’s tegenwoordig zijn uitgerust met stabiliteitscontrole, rijstrookassistentie en geavanceerde gordelsystemen, kan al deze technologie de natuurwetten niet opheffen,” benadrukt DEKRA-ongevallenonderzoeker Stefanie Ritter. De belangrijkste oorzaak van boomaanrijdingen blijft onaangepaste snelheid, vaak in combinatie met natte of vervuilde wegen. “In de toekomst zouden preventieve systemen die actief voorkomen dat voertuigen onbedoeld van de weg raken, een sleutelrol kunnen spelen,” zegt de onderzoekster. Rijstrookwaarschuwingssystemen, cameragebaseerde assistentiesystemen en onderling verbonden voertuigsensoren zouden al in een vroeg stadium kunnen ingrijpen, voordat het voertuig begint te slippen. Maar deze systemen zijn vaak afhankelijk van passende infrastructuur – bijvoorbeeld duidelijke wegmarkeringen waarop rijstrookassistentie vertrouwt.
Infrastructuur is ook op andere manieren van belang. Bestaande bomen moeten worden beveiligd met geschikte beschermingsconstructies en, indien nodig, moet de snelheidslimiet worden aangepast. Nieuwe bomen zouden op voldoende afstand van de weg moeten worden geplant. Bovendien mogen bestuurders zich niet laten afleiden door nevenactiviteiten.

De meest kwetsbare weggebruikers blijven bijzonder risico lopen

Weggebruikers op twee wielen of te voet behoren altijd al tot de meest kwetsbaren, omdat zij geen kreukelzone hebben. Dat zal in de toekomst niet veranderen. Daarom moet het belangrijkste doel zijn om deze ongevallen te voorkomen of op zijn minst de ernst ervan te verminderen. Veel maatregelen – zoals meer voetgangersvriendelijke voertuiggeometrieën, lagere snelheidslimieten in steden en dorpen, betere koplampen en bewustmakingscampagnes – hebben geleid tot een daling van het aantal omgekomen voetgangers. Maar deze cijfers stagneren al enkele jaren of stijgen zelfs opnieuw in sommige landen.
Situaties waarin voetgangers slecht zichtbaar zijn of verkeersregels negeren, zijn bijzonder gevaarlijk. “Hoewel noodremsystemen met voetgangersdetectie steeds beter en breder beschikbaar worden, kan deze negatieve trend alleen worden gekeerd in combinatie met andere ontwikkelingen – bijvoorbeeld in de infrastructuur, met drempelvrije oversteekplaatsen of visueel duidelijke verkeersgeleiding, maar ook door het gedrag van de weggebruikers zelf,” voorspelt de DEKRA-expert.

Dodehoekrisico’s bij afslaande vrachtwagens

Nauwelijks een ander type ongeval heeft zulke ernstige gevolgen als een botsing tussen een afslaande vrachtwagen en een fietser of voetganger. Vaak is de oorzaak de dode hoek, die zelfs met extra spiegels of camera’s niet volledig kan worden geëlimineerd. Afslaandetectiesystemen die geluidssignalen en visuele waarschuwingen geven of zelfs automatisch remmen, zijn nu verplichte uitrusting in nieuwe vrachtwagens in de EU. Toch blijft het aantal ernstige afslaande-ongevallen in Europese stadscentra vrijwel constant. Een van de redenen is dat veel oudere vrachtwagens zonder moderne systemen nog steeds in gebruik zijn. Bovendien kunnen zelfs de beste sensoren niet elk gevaar detecteren – bijvoorbeeld wanneer fietsers worden afgeschermd door geparkeerde voertuigen.
Naast de invoering van assistentiesystemen bestaan er wereldwijd verschillende benaderingen om het bewustzijn voor dit ongevalstype te vergroten en het idealiter te voorkomen. Dit omvat speciale bewustmakingscampagnes die zowel fietsers als vrachtwagenchauffeurs sensibiliseren voor de dreigende gevaren en de problemen van de andere partij. In veel landen waarschuwen stickers op vrachtwagens bovendien kwetsbare weggebruikers voor de gevaren van de dode hoek.

Een seconde onoplettendheid kan fataal zijn

Kop-staartbotsingen met vrachtwagens blijven eveneens een aanzienlijk risico vormen, hoewel wetgevers en voertuigfabrikanten in de loop der jaren verschillende maatregelen hebben genomen. Zo heeft de invoering van moderne remsystemen de remweg aanzienlijk verkort. Noodremsystemen detecteren obstakels en langzaam rijdende of stilstaande voertuigen en geven in noodgevallen een waarschuwing aan de bestuurder of initiëren automatisch een noodstop. Adaptive cruise control zorgt ervoor dat een veilige afstand tot de voorligger wordt behouden, terwijl rijstrookwaarschuwingssystemen voorkomen dat het voertuig de rijstrook onbedoeld verlaat.
“Ondanks deze technologische vooruitgang blijven afleiding door smartphones, vermoeidheid en tijdsdruk belangrijke oorzaken van ernstige kop-staartbotsingen,” meldt Stefanie Ritter. Ook onvoldoende kennis van de werking van deze systemen kan tot verkeerde reacties van bestuurders leiden. Vooral in wegwerkzones of bij plotselinge files kan een moment van onoplettendheid snel leiden tot zware ongevallen, zelfs wanneer technische hulpmiddelen aanwezig zijn. “In de toekomst zou het gebruik van geautomatiseerde rijfuncties, ondersteund door kunstmatige intelligentie en een verbonden infrastructuur, kunnen helpen om kop-staartbotsingen vrijwel volledig te voorkomen,” zegt de DEKRA-expert. Zelfrijdende vrachtwagens zouden obstakels in real time kunnen detecteren en daar adequaat op reageren. Communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur zou in de toekomst ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan vroegtijdige waarschuwingen voor potentiële gevaren, en zo de verkeersveiligheid verder verhogen.
Meer achtergrondinformatie over dit onderwerp en vele andere aspecten van “mobiliteit in veranderende tijden” is te vinden in het DEKRA Verkeersveiligheidsrapport 2025 op www​.dekra-roadsafety​.com .