Transportsector: veiligheidsbewustzijn vermindert arbeidsongevallen
Door de snelgroeiende online detailhandel stijgt het aantal bezorgde pakketten aanzienlijk. Naarmate het volume aan leveringen toeneemt, stijgt ook het aantal arbeidsongevallen in de transport- en bezorgsector. Daarom is het vergroten van het bewustzijn rond veiligheid en arbeidsgezondheid essentieel. Gespecialiseerde trainingsprogramma’s zijn specifiek op dit doel gericht.
Met tijdsdruk, hoge werkbelasting en vaak grote of zware zendingen werken bezorgers dagelijks onder veeleisende omstandigheden. Tegelijkertijd blijft het aantal online bestellingen en leveringen stijgen. Het is dan ook geen verrassing dat de sector met hoge ongevalscijfers kampt. Zo registreerde de Duitse sociale ongevallenverzekering (DGUV) in 2024 in de categorie handel en goederenlogistiek in totaal 100.284 meldingsplichtige arbeidsongevallen – plus nog eens 59.856 in de afzonderlijk bijgehouden categorie “Commercieel transport, postlogistiek en telecommunicatie.”
De hoge cijfers zijn het gevolg van zowel verkeersongevallen onderweg als persoonlijke letsels tijdens het hanteren van zendingen – bijvoorbeeld door verkeerd tillen of dragen, vallende pakketten uit het laadruim en soortgelijke incidenten.
Veiligheidstraining helpt arbeidsongevallen voorkomen
Er is dus dringend behoefte aan actie om deze zorgwekkende trend een halt toe te roepen en het aantal ongevallen opnieuw te verlagen. Een belangrijk middel daarbij is veiligheidstraining voor medewerkers.
“Bezorgers vormen natuurlijk de primaire doelgroep voor dergelijke trainingen. Maar het is even belangrijk dat ook leidinggevenden worden bijgeschoold in deze thema’s,” benadrukt Claudia Ball, projectmanager opleiding en training in de transportsector bij DEKRA.
“Als leidinggevenden de maatregelen en voorwaarden die ongevallen kunnen voorkomen of verminderen niet kennen, is de kans klein dat chauffeurs ze in hun dagelijkse werk kunnen toepassen.”
“Minder ongevallen betekent simpelweg minder kosten.”
Claudia Ball, projectmanager opleiding en training in de transportsector bij DEKRA
Dit is des te relevanter omdat bedrijven extra voordelen behalen wanneer medewerkers op alle niveaus zich bewust worden van risicopreventie en arbeidsveiligheid:
“Minder ongevallen betekent simpelweg minder kosten,” vat Ball samen. “Zo kan de uitvaltijd worden beperkt, blijven ervaren medewerkers langer inzetbaar en kunnen bedrijven – naast het voldoen aan wettelijke en zelf opgelegde compliance-eisen – hun merkimago op de markt versterken door middel van gerichte opleiding en training.”
Breed aanbod aan trainingsinhoud en -vormen
De concrete veiligheidsvereisten en -maatregelen verschillen per bezorgbedrijf en kernactiviteit. Fietskoeriers hebben andere behoeften dan bestuurders van bestelwagens of vrachtwagens. Vlootbeheer en resourceplanning behandelen andere thema’s (zoals risicobeheer en operationele efficiëntie) dan werkzaamheden aan het laadperron (zoals ladingzekering en veilig gebruik van hulpmiddelen als vorkheftrucks en hefplatforms).
In het verkeer komen weer andere vragen aan bod (bijv. defensief rijden of wettig stoppen voor laden en lossen) dan bij thuisbezorging (zoals veilige en juridisch correcte overdracht aan de klant).
Daarnaast spelen sommige aspecten een rol op meerdere punten in de logistieke keten – zoals het veilig tillen en dragen van zware lasten.
Het door DEKRA ontwikkelde trainingsprogramma is modulair opgebouwd om optimaal aan te sluiten bij de specifieke behoeften van elk bedrijf of toepassingsgebied. Er zijn in totaal acht afzonderlijke modules, die naar wens kunnen worden gecombineerd of in een traject achter elkaar gevolgd:
1. Een veiligheidscultuur opbouwen
2. Veiligheid integreren in dagelijkse processen
3. Inleiding tot veiligheid in transport en bezorging
4. Verkeersveiligheid voor beroepschauffeurs
5. Verkeersveiligheid voor fietskoeriers
6. Verkeersveiligheid voor vrachtwagenchauffeurs
7. Hanteren van zware en omvangrijke objecten
8. Individuele opleidingsopties
De modules hebben een cursusduur van 3 tot 8 uur (modules 1 en 4: 16 uur, module 3: 14–16 uur). De planning wordt in overleg met de klant opgesteld en afgestemd op de specifieke behoeften.
Rijsimulatoren en virtualrealitytraining als onderdeel van de opleiding
“Het is uiteindelijk het meest zinvol om de trainingsinhoud af te stemmen op het individuele bedrijf,” zegt DEKRA-expert Claudia Ball. Dat geldt niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de trainingsvormen. Afhankelijk van leerdoelen en doelgroep kan de training plaatsvinden als e-learning, in een virtueel klaslokaal of in traditionele klassikale vorm.
Bij klassikale sessies kunnen bijvoorbeeld ook rijsimulatoren, VR-trainingen of andere simulaties worden ingezet.
“Hybride concepten – waarbij enkele virtuele leermodules worden gecombineerd met een dag klassikale training – hebben zich in de praktijk bijzonder goed bewezen,” aldus Ball.
De toetsing van leerdoelen kan even flexibel worden ingericht. E-learningmodules eindigen doorgaans met een kennistoets op het scherm, terwijl klassikale opleidingen afsluiten met een schriftelijk en/of praktisch mondeling examen. In beide gevallen kan een certificaat het succesvol afronden van de training bevestigen.
Zeer positieve eerste resultaten
“We geven deze trainingen al enige tijd in het Verenigd Koninkrijk,” vertelt Ball. “De deelnemers zijn enthousiast – zowel de chauffeurs als hun werkgevers. De door ons berekende Net Promoter Score ligt boven de 80.”
Een uitstekend resultaat. DEKRA is nu van plan dit succes uit te breiden naar Duitsland en andere Europese landen. Het doel: ondanks de toenemende pakketvolumes het aantal arbeidsongevallen in de transport- en bezorgsector zo snel en duurzaam mogelijk terugdringen.